MENUZOEKEN

Atelier Dans

op een creatieve manier werken aan de leerdoelen van school

 
Kinderen uitdagen om via het bekende naar iets nieuws te groeien. Dat is het uitgangspunt van SKVR Dansdocent en choreograaf Linda van Dijk bij Atelier Dans. Ze vertelt over haar lessen Moderne dans aan de groepen 7 van de Willibrordschool. “Kinderen zijn vaak nog niet bekend met Moderne Dans maar door ze vanuit hun eigen kader mee te nemen naar deze nieuwe wereld verandert hun plaatje stap voor stap.

De school koos voor het lesprogramma Atelier Dans. Daarin werken kinderen op een creatieve en onderzoekende manier aan de leerdoelen van de school. De Willibrordschool heeft een heldere visie over wat ze wil bereiken. Zelfvertrouwen creëren is één van de doelen. Door af en toe “buiten je comfortzone te treden, goed in je lijf te zitten en dit weten in te zetten” werken de leerlingen aan hun doelen. Daarbij spelen ook de ontwikkeling van creativiteit en samenwerken een belangrijke rol.

“Dans is hier bij uitstek geschikt voor” legt Linda uit. “De doelen van de school verwerk ik spelenderwijs in creatieve lesopdrachten. We beginnen vaak met opdrachten om een veilige sfeer te creëren en het vertrouwen in elkaar en in de setting van het Atelier te vergroten. Bijvoorbeeld dat de een zich met gesloten ogen moet laten opvangen in een val door de ander. Best spannend om je aan een ander over te geven natuurlijk. Op het creatieve vlak werken we vervolgens aan een bewegingsserie. De input haal ik altijd uit wat de kinderen zelf aandragen.”

Hoe dat bijdraagt aan het zelfvertrouwen blijkt uit het verhaal van E. Als nieuwe leerling in de groep was ze enorm verlegen tijdens de eerste lessen. “Maar de groep stond achter haar en stimuleerde haar aan om zich te laten zien,” vertelt Linda. Gaandeweg voelde E. zich meer op haar gemak. “Op de dag van de eindpresentatie kwam ze me vragen of ze toch nog wat naar achteren op het podium mocht staan. Dat ging natuurlijk niet meer en de klas moedigde haar aan om er gewoon voor te gaan. ” Uiteindelijk stond ze er en hoe! Het applaus in de zaal was overweldigend.
 
        

Ontwerp | HFCM onderwijs  |   Realisatie | web2work