MENUZOEKEN

Kunst & Cultuur

Voor de leerling

Bij ons op school leer je je te verwonderen over allerlei culturele zaken. Jouw verbeelding is heel belangrijk. Wat spreekt jou het meest aan van de tentoonstelling? Hoe zou jij kunst maken? Wat zou je nog willen leren? Waarom vieren we nou precies op die manier feest? Je leert te reflecteren op kunst en cultuur, op je eigen werk en dat van je klasgenoot.
Bij ons op school werken we vaak met thema's. Binnen het thema krijg je les over bijvoorbeeld theater of leer je een dans te maken, je oefent verhalen schrijven of je gaat een vlog maken. Je leert te presenteren en te verwoorden wat je hebt gemaakt en waarom. Ook verdiep je je in verschillende culturele achtergronden, zodat je jezelf en je klasgenoten beter kunt begrijpen. In de klas ontstaat een mini-museum: door jou en je klasgenoten gemaakt!

Voor de ouder

Op de Willibrordschool werken we aan cultuureducatie door middel van thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Deze thema's hebben te maken met allerlei culturele zaken, van verschillende feesten tot maatschappelijke betrokkenheid. De kinderen krijgen aaneensluitende lessen en werken toe naar een eindpresentatie. Hierbij is het proces erg belangrijk: eerst nemen de kinderen waar en wordt hun verbeelding geprikkeld. Hierover ontstaan ideeën die ze omzetten in een kunstgerelateerd product. Dat kan door middel van dans, theater of beeldende vorming. Uiteindelijk leren ze elkaars werk te analyseren. Op deze manier werken we tevens aan de 21 -eeuwse vaardigheden.
Ontwerp | HFCM onderwijs  |   Realisatie | web2work